Kleding, een manier van jezelf uiten. Iedereen heeft toch nét zijn eigen stijl en dat maakt de modewereld zo mooi. In deze blog gaan we samen een kijkje nemen naar een paar Nederlandse kledingmerken, denk hierbij aan Black Bananas en Daily Paper.
Daily PaperEen groot kledingmerk onder jongeren is Daily Paper. Het merk werd in 2012 opgericht door drie jeugdvrienden, origineel als blog. Ze schreven hier over de modebewegingen in Nederland, maar zagen al gauw dat er steeds meer interesse kwam in hun merchandise. Vanuit daar hebben ze besloten om een vijftal T-shirts uit te brengen en de rest is geschiedenis. Tegenwoordig brengt het merk ieder jaar twee vrouwen- en herencollecties uit en hebben ze een aantal fysieke winkels, waaronder een winkel in New York.
Black BananasHet volgende merk dat we in deze blog zullen bespreken is Black Bananas. Het merk dat in 2010 werd opgericht is de laatste jaren flink gegroeid in populariteit. Tegenwoordig is het merk vooral onder kinderen heel populair, maar de eigenaar wil ervoor zorgen dat het merk ook onder volwassenen blijft leven. Hij is immers begonnen met het produceren van kleding voor volwassenen en is niet van plan dit achterwege te laten. Onlangs opende hij zijn derde fysieke zaak in Nederland, die direct heel goed loopt.
G-Star RAWG-Star is een van de grootste jeans merken in de wereld. Het van origine Nederlandse merk is opgericht in 1989 in Amsterdam en is sindsdien uitgegroeid tot een van de jeansindustrie. Wereldwijd lopen mensen met de broeken van het merk en men vergeet dan ook gauw dat het merk Nederlands is. Ze hebben onderhand 7000 winkels in 65 verschillende landen, waaronder in Londen, New York, Parijs, Shanghai en Los Angeles. G-Star is zo origineel omdat ze als merk vaak hele onlogische keuzes maken. Ze zijn al regelmatig tegen de trend in gegaan met hun nieuwe jeansdesigns en ook hun marketingkeuzes zijn vaak opvallend. Ondanks deze manier van aanpak, of wellicht juist door deze manier van aanpak, verkopen ze ieder jaar een heel aantal jeans.
The New OriginalsEen recenter opgericht merk is The New Originals. Voor dat The New Originals begonnen als bedrijf binnen de mode-industrie, waren ze vanaf 2011 bezig met een blogspot. Het pas in 2015 ontstane modebedrijf focust zich op het produceren van kleding die lang meegaat en perfect is voor creatievelingen. Het logo bestaat uit 9 bolletjes die enkel met elkaar verbonden kunnen worden door ‘out of the box’ te denken. Dit geeft goed aan waar ze als merk voor staan en sluit aan bij de identiteit van de onderneming. TNO zette haar eerste internationale stap toen ze in samenwerking met Footlocker de nieuwe jerseys te ontwikkelen. In totaal wordt het merk op 31 verschillende plaatsen wereldwijd verkocht, waaronder bij de Bijenkorf en BSTN in München. |
https://betekenissen-van.nl/betekenis-van-haute-couture/ |
